وبلاگ حقوقی 'وکیل من'

اطلاعات جامع درباره ی مسایل حقوقی ,خانواده,ارث و وصایا,کیفری,اسناد تجاری,حقوق بیمه و...

وبلاگ حقوقی 'وکیل من'

اطلاعات جامع درباره ی مسایل حقوقی ,خانواده,ارث و وصایا,کیفری,اسناد تجاری,حقوق بیمه و...

دیه

در دنیای امروزه که روزانه آمار تصادفات و درگیری ها بالا میرود؛دیه گرفتن و دیه دادن یکی از دغدغه های اصلی مردم می باشد.
دیه در واقع مالی است که به خانواده فرد کشته شده و به خود فرد نقص عضو شده تعلق میگیرد.دیه جرح به دیه ای گفته میشود که شامل اسیب های غیر سرو صورت باشد و دیه شجاع دیه ای است که شامل اسیب های سرو صورت میباشد.
میزان دیه ای که در شرع مشخص شده باشد را دیه مقدر و میزان دیه ای که توسط کارشناسان مشخص میشود دیه غیر مقدر مینامند.در پی این موضوع که مردم به دنبال دریافت اطلاعات کامل حقوقی و آگاهی لازم در خصوص {میزان در جراحات مختلف - ضمان دیه و تعیین ارش - و موارد دیگر مرتبط با موضوع دیه هستند }، منابع مختلفی از جمله وب سایت ها، وبلاگ ها و کانال های مختلف در شبکه های اجتماعی ایجاد شده انید که به سوالات مردم پاسخگو باشند و اطلاعاتی راجع به موضوعات مرتبط به دیه در اختیار کاربران خود قرار دهند.
در پی این موضوع که مردم به دنبال دریافت اطلاعات کامل حقوقی و آگاهی لازم در خصوص {میزان در جراحات مختلف - ضمان دیه و تعیین ارش - و موارد دیگر مرتبط با موضوع دیه هستند }، منابع مختلفی از جمله وب سایت ها، وبلاگ ها و کانال های مختلف در شبکه های اجتماعی ایجاد شده انید که به سوالات مردم پاسخگو باشند و اطلاعاتی راجع به موضوعات مرتبط به دیه در اختیار کاربران خود قرار دهند.
اما میخواهیم بدانیم ایا میزان دریافت دیه در جراحات بدنی با جراحات سر و صورت تفادت دارد یا خیر؟
در پاسخ میتوان گفت بله.چون جراحات وارده به سر و صورت جزو زیبایی محسوب میشوند ؛پس دیه ی بیشتری به فرد مجروح تعلق میگیرد.
در بسیاری از اتفاقات ؛زمانی که فرد مجروح دیه خود را دریافت میکند و سعی بر بازسازی یا ترمیم عضو مجروح شده دارد؛پس از تمام شدن دوره ی درمانی ؛متوجه عدم بهبود کامل میشود.حال تکلیف چیست و چه کسی باید هزینه ی ادامه درمان را بپردازد؟
در اینجا مطابق با ماده ۴۴۹ قانون مجازات اسلامی؛دیه غیر مقدر یا همان دیه ارش بیان شده است.
ارش دیه ی غیر مقدری است که میزان ان در شرع معلوم نشده است و دادگاه از لحاظ نوع و کیفیت جراحت و تاثیر ان بر سلامت مجنی علیه و میزان خسارت وارده و با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس ؛میزان ان را تعیین میکنند.
قابل گفتن است که میزان دیه هرسال تغییر میکند.