وبلاگ حقوقی 'وکیل من'

اطلاعات جامع درباره ی مسایل حقوقی ,خانواده,ارث و وصایا,کیفری,اسناد تجاری,حقوق بیمه و...

وبلاگ حقوقی 'وکیل من'

اطلاعات جامع درباره ی مسایل حقوقی ,خانواده,ارث و وصایا,کیفری,اسناد تجاری,حقوق بیمه و...

طلاق و اثار ان

طبق امار برگرفته از نظر کارشناسان ؛ از دهه هشتادی میلادی به بعد به طور چشم گیری میزان طلاق افزایش یافته است و روزانه زوج های بیشتری در شرف طلاق و رفت وآمد در دادگاه ها هستند.
طلاق همان جدا شدن زن و شوهر به صورت رسمی و قانونی از یکدیگر است و معمول زمانی اتفاق می افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین رفته باشد.روانشناسان بر این باورند که ازدواج اول معمولا میتواند خیلی بهتر و موفق تر از ازدواج دوم باشد و در موارد کمی خانم یا اقای مطعلقه میتواند زندگی بهتری پس از جدا شدن از شریک اول زندگی خود داشته باشد.طلاق دو نوع است.طلاق بائن و طلاق رجعی.
طلاق رجعی، طلاقی است که شوهر در مدت عده میتواند به طلاق رجوع نماید و نکاح را به حالت اول برگرداند، به همین اعتبار به طلاق مزبور طلاق رجعی گفته میشود.
طلاق بائن طلاقی است که مرد در آن طلاق، حق رجوع و بازگشت به همسر را در ایام عده ندارد (منظور از رجوع آن است که مرد بدون عقد و خواندن خطبه، با زن آشتی کند و او را مجددا به همسری خود درآورد.). یعنی نمی تواند بدون عقد او را دوباره همسر خود قرار دهد.این نوع از طلاق در مقابل طلاق رجعی است که در آن مرد در زمان عده میتواند به زن رجوع کند .
طلاق گرفتن قوانین و مراحل خاص خود را دارد و در هر کشور این قوانین با یکدیگر متفاوت هستند.مثلا در کشور ایران و تعداد محدودی کشوردیگر؛ برای اجرای طلاق نیاز به تایید یک دادگاه یا یک مرجع رسمی حقوقی است.
طلاق در اسلام معمولا به خواسته شوهر انجام میشود و فقط در شرایط خاصی می تواند حق با خانم ها باشد.
ساده ترین شکل وقوع طلاق زمانی است که زن و شوهر هردو به صورت توافقی خواستار طلاق باشد.
طلاق نه تنها اثار بدی در افکار و روان خود فرد میگذارد بلکه اگر فرزندی در میان باشد میتواند اثار مخربی بر روی وی داشته باشد.
و همانطور که میدانید بچه های طلاق بیشتر از دیگران تحت خطر اعتیاد و ایجاد افسردگی و استرس می باشند.
طلاق پدر و مادر نه تنها به فرزندان اسیب میزند بلکه میتواند برای اینده مملکت نیز خطری جدی  باشد.
پس از اجرای طلاق مرد موظف به پرداخت مهریه ی تعیین شده در روز عقد است و نحوه ی وصول مهریه توسط خانم مراحل قانونی دارد.
استرداد جهزیه نیز یکی از اموری است که پس گرفتن طلاق اتفاق می افتد که با نوشتن دادخواست و مراجعه به دادگاه انجام پذیر است.و خانم ها میتوانند پس از طلاق تمام جهزیه خریداری شده توسط خودشان را به اختیار بگیرند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد