وبلاگ حقوقی 'وکیل من'

اطلاعات جامع درباره ی مسایل حقوقی ,خانواده,ارث و وصایا,کیفری,اسناد تجاری,حقوق بیمه و...

وبلاگ حقوقی 'وکیل من'

اطلاعات جامع درباره ی مسایل حقوقی ,خانواده,ارث و وصایا,کیفری,اسناد تجاری,حقوق بیمه و...

مهریه

مهریه یکی از مهمترین حقوق مالی زوجه است و مطابق با قانون مدنی زمانی که زوجه به نکاح همسرش در می اید ؛ از آن موقع زن مالک مهریه خود می شود.در کشور ما معمولا مهریه {سکه} است ولی موارد بسیاری وجود دارد که آن را به عنوان مهریه درخواست میکنند مانند:زمین – خانه – ماشین – مال و اموال و...
در کشور ما رسم بر این است که زمانی که آقایی به خاستگاری خانمی میرود در همان مراسم خاستگاری میزان مهریه تعیین و تایید میشود.در چند سال اخیر یک دوره ای به وجود آمد که خانم ها میزان سکه هارا به اندازه ی سال تولد خود درخواست میکردند یعنی اگر خانمی متولد سال ۱۳۶۸ بود به همین میزان مهر معلوم میکرد.همین امر موجب شد که آمار ازدواج به طور چشمگیری کاهش پیدا کند و جوانان به دلیل عدم توانایی پرداخت مهریه میلی به ازدواج نداشته باشند.
در پی این موضوع قانون گذاران قانونی را تصویب کردند که بیان میکرد : مهریه هرچند تا سکه که باشد بیشتر از ۲۰۰ تای آن تعلق نمیگیرد.
مهریه بر دو نوع است:
۱-مهریه عندالمطالبه
۲-مهریه عندالاستطاعه
تفاوت این دو در این است که در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد هرزمان که زن بخواهد میتواند مهریه خود را مطالبه کند.مهریه عندالمطالبه جز در مواردی خاص باید پرداخت شود اما اگر مهریه عندالاستطاعه باشد؛ زمان پرداخت مهریه زمانی است که زوج توانایی پرداخت آن را داشته باشد.
مهریه در اسلام در واقع نوعی پیشکش و هدیه از طرف داماد به عروس است که در برخی از کشورها این چنین جا افتاده که تعیین مهریه باعث می شود که آقایان به راحتی اقدام به طلاق و تجدید فراش نکنند.
گرفتن مهریه حق خانم هاست و میتوانند در صورتی که عندالمطالبه باشد در طول زندگی آن را اخذ کنند  اما در بیشتر اوقات زمانی خانم ها اقدام به وصول مهریه می کنند که مایل به طلاق گرفتن هستند د میلی به زندگی ندارند.